Θεσσαλονίκη: Η Tεχνητή Nοημοσύνη στο επίκεντρο του 27ου ΦΝΘ που άνοιξε απόψε αυλαία

Ένας σκηνοθέτης ζήτησε από ένα πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης να μελετήσει όλες τις ταινίες του διάσημου Γερμανού σκηνοθέτη Βέρνερ Χέρτσογκ και να γράψει ένα σενάριο στο δικό του αφηγηματικό ύφος. Μάλιστα, το ντοκιμαντέρ που προέκυψε μέσα από αυτή την διαδικασία αφηγείται η φωνή του Χέρτσογκ, που δημιουργήθηκε επίσης από ένα πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης. Πρόκειται για την ταινία «Σχετικά μ’ έναν ήρωα» του Πιοτρ Βίνιεβιτς, με την οποία άνοιξε απόψε την αυλαία του το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Η συγκεκριμένη ταινία είχε τη συναίνεση του Χέρτσογκ, όμως το ερώτημα που θα απασχολήσει το φετινό Φεστιβάλ τις επόμενες δέκα ημέρες μέσα από τις ταινίες, τα masterclass, τις εκθέσεις και τις εκδόσεις του, είναι τι θα γίνει αν δημιουργηθούν παρόμοιες ταινίες χωρίς τη συναίνεση των ηρώων.
«Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα συναρπαστικό εργαλείο. Μπορεί όμως να γίνει και ένα τρομακτικό και επικίνδυνο όπλο αν δεν μπουν όρια και αν δεν υπάρξουν κανόνες. Πρέπει να προφυλαχτούμε από ανθρώπους και οργανώσεις και οργανισμούς που μπορεί να τη χρησιμοποιήσουν ασύδοτα και να ωφεληθούμε εμείς από τα καλά που μας προσφέρουν», είπε στο χαιρετισμό του ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης.
«Η AI (Artificial Intelligence), είναι ένα μεγάλο δώρο αλλά μπορεί να φέρει και ένα σκοτεινό μέλλον. Όταν η πραγματικότητα ξεπερνά τη μυθοπλασία, όταν η δυστοπία δεν ανήκει πια σε τολμηρά σενάρια αλλά καθορίζει τις ζωές μας, όταν οι ειδήσεις αγγίζουν την επιστημονική φαντασία, σε έναν κόσμο όπου τίποτα δεν μοιάζει αληθινό, ένα μέσο παραμένει ζωτικό, το ντοκιμαντέρ. Τα 261 ντοκιμαντέρ μικρού και μεγάλου μήκους που θα παρουσιάσουμε φέτος, αποτυπώνουν όλα όσα ζούμε σήμερα και μας καλούν να δούμε την πραγματικότητα όπως είναι, να θυμηθούμε ότι η αλήθεια δεν μπορεί να είναι σχετική και να εκτιμήσουμε και πάλι την αξία της τέχνης του κινηματογράφου», είπε από την πλευρά της η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ Ελίζ Ζαλαντό.
Το μέλλον… στη σκηνή του Ολύμπιον, παρουσίασε την τελετή έναρξης
Και επειδή το κεντρικό αφιέρωμα του 27ου ΦΝΘ είναι η τεχνητή νοημοσύνη, δηλαδή το μέλλον μας, η διοίκηση του Φεστιβάλ αποφάσισε να ανεβάσει το …μέλλον στη σκηνή του Ολύμπιον για να παρουσιάσει την τελετή έναρξης. Κι αυτό δεν ήταν κάποιο …ρομπότ, αλλά μέλη της Εθνικής Ομάδας Ρομποτικής από τη Βόρεια Ελλάδα και την Αθήνα, που διαγωνίστηκαν πρόσφατα στην Ολυμπιάδα Ρομποτικής στη Νότια Κορέα και κέρδισαν οκτώ μετάλλια. Μάλιστα, με αφορμή την παρουσία τους στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, ετοίμασαν μία μικρή ταινία άνιμε διάρκειας δυόμισι λεπτών, την οποία παρουσίασαν στη διάρκεια της τελετής. Για να τη φτιάξουν χρειάστηκαν 17 λεπτά για τη δημιουργία του βίντεο μέσω AI, δύο λεπτά για την εξαγωγή του σε υπολογιστή, πέντε ώρες για τη συγγραφή του σεναρίου και εννέα ημέρες για να καθοδηγήσουν σωστά το AI να υπακούσει τις καλλιτεχνικές τους οδηγίες.
«Καταλαβαίνετε ότι αυτό που συμβαίνει είναι κάτι μαγικό. Ότι η τεχνητή νοημοσύνη δίνει στα παιδιά το ερέθισμα να εκφραστούν μέσω του σινεμά, σε παιδιά που δεν γνωρίζουν ίσως ούτε τον Χίτσκοκ, ούτε τον Ταραντίνο, αλλά ούτε καν τον Δαλιανίδη», σχολίασε ο κ. Ανδρεαδάκης, εκφράζοντας την ανησυχία ωστόσο, για το αν και πότε -με την ύπαρξη της τεχνητής νοημοσύνης- θα σταματήσουν να χρειάζονται οι ηθοποιοί ή οι σεναριογράφοι και πότε θα μπουν όρια στο τι μπορούμε και το τι δεν πρέπει να κάνουμε.
Χαιρετισμοί επισήμων – Θεσπίζει βραβείο ο δήμος Θεσσαλονίκης
Χαιρετισμό στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ απηύθυνε ο δήμαρχος της πόλης Στέλιος Αγγελούδης, ανακοινώνοντας ότι από το επόμενο Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει αποφασίσει να θεσπίσει ένα μεγάλο δικό του βραβείο. «Ο Δήμος Θεσσαλονίκης είναι βέβαιο ότι διαχρονικά πιστεύει στη σημασία του θεσμού και υποστηρίζει τη διοργάνωση του φεστιβάλ, ενθαρρύνοντας κάθε πρωτοβουλία που προσθέτει στην κοινή προσπάθεια για τη δημιουργική ανάταξη της πόλης, τη βιωσιμότητα ενός δυναμικού πολιτιστικού οικοσυστήματος που θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της πόλης και ανάταξης τοπικής οικονομίας», είπε χαρακτηριστικά. Σχολίασε ακόμα ότι το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ υπηρετεί με προσήλωση τον νέο προσανατολισμό της Θεσσαλονίκης με έναν από τους σημαντικότερους άξονες του τον πολιτισμό και δίνει βήμα και πεδία έκφρασης στα παιδιά της, τους νέους ταλαντούχους δημιουργούς, τους οποίους η πόλη οφείλει να κρατήσει εδώ, βάζοντας τίτλους τέλους σε αυτό το …καλλιτεχνικό brain drain που στερεί την πόλη από την πιο δημιουργική της μαγιά. «Χρωστάμε στις δυνάμεις που διαμορφώνουν το αύριο να ξαναβρούν τον φυσικό χώρο έκφρασής τους. Αν θέλουμε πραγματικά να αντιστρέψουμε αυτήν την τάση, να σταματήσουμε την “αιμορραγία” που στοιχίζει στην πόλη μας, τότε πρέπει να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις εκείνες, ώστε τα παιδιά να εμπιστευτούν και πάλι την πόλη μας», επισήμανε ο κ. Αγγελούδης.
Για ένα Φεστιβάλ που στα 27 χρόνια παρουσίας του δεν αναλώνεται μόνο στο να αναδεικνύει το πολιτιστικό προϊόν, αλλά παράγει το ίδιο πολιτισμό, έκανε λόγο από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης και αναπληρωτής Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Κώστας Γιουτίκας. «Και είναι ένας θεσμός βαθιά δημοκρατικός, ένας θεσμός διακίνησης ιδεών, ένας θεσμός ελεύθερης έκφρασης. Είναι ταυτόχρονα όμως και ένα ανοιχτό παράθυρο στον κόσμο του σήμερα, αλλά και ένα ανοιχτό παράθυρο περισυλλογής για τον κόσμο που θέλουμε να έχουμε αύριο. Στηρίζουμε, λοιπόν, για όλους αυτούς τους λόγους έμπρακτα, αυτόν τον θεσμό, ο οποίος προάγει τον πολιτισμό, προάγει την εξωστρέφεια, αλλά προάγει, όπως είδαμε, και την καινοτομία», σημείωσε, λέγοντας πως το Film Office της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας συμμετέχει και φέτος, ενεργά, σε δράσεις δικτύωσης και ενημέρωσης, με στόχο να ενδυναμώσει τις δημιουργικές δυνάμεις και το ανθρώπινο δυναμικό του τόπου μας, αλλά και να συνεχίσει την προσπάθεια να καταστεί η Περιφέρεια κ. Μακεδονίας ένα διεθνές κέντρο οπτικοακουστικών παραγωγών.
Τέλος, εκ μέρους της κυβέρνησης, η Γενική Γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού Ελένη Δουνδουλάκη, αναφέρθηκε στην εποχή που ζούμε, όπου η ταχύτητα και η πρόσβαση στην πληροφορία κάθε είδους, πολλές φορές, ξεπερνάει το ανθρώπινο μέτρο, οπότε το ντοκιμαντέρ προβάλει πιο επίκαιρο, πιο σημαντικό και ίσως και πιο απαραίτητο από ποτέ. «Τόσο οι δημιουργοί, όσο και το κοινό, στρέφονται όλο και περισσότερο σε αυτό το ιδιαίτερο είδος κινηματογραφικής τέχνης, που εισχωρεί και εμβαθύνει, ανατέμνει και φωτίζει, που αναδεικνύει λιγότερο προβεβλημένες ή ακόμη και άγνωστες πτυχές της πραγματικότητας και δίνει φωνή στους πρωταγωνιστές της ζωής, εμφανείς αλλά και αφανείς», υπογράμμισε, λέγοντας πως «το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, με τη διαρκή του εξέλιξη κάθε χρόνο, με το κύρος και την ακτινοβολία του, έχει αναδειχθεί σε μία δυναμική πλατφόρμα διαλόγου, πολιτιστικής ανταλλαγής, εκπαίδευσης και εξωστρέφειας».
Με την ολοκλήρωση της τελετής και πριν την προβολή της ταινίας, ομάδα φοιτητών της σχολής Κινηματογράφου του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ανέβηκε στη σκηνή, αναρτώντας πανό για το θέμα των Τεμπών και κάλεσε τον κόσμο να συνεχίσει να δίνει το παρών στις κινητοποιήσεις.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ