Θεσσαλονίκη: Ψηφιακοί βοηθοί στο πλευρό των κοινωνικών επιχειρήσεων
Πτώση στις επιδόσεις της διαπιστώνει μια μικρή κοινωνική συνεταιριστική επιχείρηση που για χρόνια προσπαθεί να κινητοποιήσει το κοινό ώστε να ανακυκλώνει. Στην κουβέντα που δοκιμάζει να κάνει με έναν ψηφιακό επιχειρηματικό βοηθό, τον ρωτάει: «πώς μπορώ να ευαισθητοποιήσω περισσότερο τον κόσμο για να ανακυκλώνει;».
Η απάντηση που λαμβάνει είναι: «εκπαίδευση, ενημέρωση, διευκόλυνση συλλογής, παροχή κινήτρων, χρήση ψηφιακής τεχνολογίας, συνεργασία με επιχειρήσεις, κοινωνική υπευθυνότητα, εμπλοκή παιδιών και νέων, δημόσιες σχέσεις και επικοινωνία, εθελοντισμός». Η επιχείρηση επιμένει ρωτώντας: «τι σημαίνει διευκόλυνση συλλογής;», για να πάρει την πληροφορία: «σημεία συλλογής: τοποθεσία, πάρκα σχολεία, εξοπλισμός, δοχεία, σαφής σήμανση, δωρεάν αποθήκευση, οργανωμένη συλλογή από κατοικίες». Στο επόμενο ερώτημα για την ανάλυση του σημείου που αφορά τον εξοπλισμό, η ανταπόκριση του ψηφιακού βοηθού γίνεται ακόμη πιο συγκεκριμένη και η διαδικασία συνεχίζεται ώσπου να βρει η εταιρεία τα βήματα που πρέπει να κάνει…
«Οι απαντήσεις του ψηφιακού βοηθού ‘πιάνουν’ το 80% μιας ομάδας ανθρώπων με μεταπτυχιακό. Πού αλλού μπορώ εγώ να βρω αυτές τις πληροφορίες; Παλιά χρησιμοποιούσαμε το google για να μαζέψουμε τη σχετική πληροφορία. Τώρα ο ψηφιακός βοηθός έχει και άποψη» επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Σταύρος Παπαδόπουλος, ιδρυτής και CEO της εταιρείας Protogramma Informatics. Ο ίδιος, στο πλαίσιο δράσης του Μηχανισμού Υποστήριξης του Οικοσυστήματος Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ενημερώνει τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις της περιοχής για τα καινοτόμα εργαλεία της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) και τα πλεονεκτήματα της χρήσης τους στις επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, τα συστήματα της τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να μαθαίνουν από δεδομένα, να λαμβάνουν αποφάσεις και να εκτελούν σύνθετες εργασίες που παραδοσιακά απαιτούν ανθρώπινη παρέμβαση. Έτσι μπορούν να φανούν χρήσιμα σε τηλεφωνικά κέντρα εταιρειών για την εξυπηρέτηση των πελατών από εικονικούς βοηθούς, να συμβουλέψουν κάποιον για τα προϊόντα στα οποία πρέπει να εστιάσει την προσοχή του στις πωλήσεις, να προβλέψουν τη ζήτηση συγκεκριμένων προϊόντων τους επόμενους μήνες, να εντοπίσουν χάρτες και να οργανώσουν προτεινόμενες εκδρομές για μια περιβαλλοντική οργάνωση που ασχολείται με περιπάτους στη φύση.
«Όσο εξειδικεύονται τα ερωτήματα, τόσο αρχίζουν τα ωραία πράγματα. Όσο ζητάμε διευκρινίσεις και η αναζήτηση περιορίζεται εκεί που θέλουμε, τόσο καλύτερο είναι το αποτέλεσμα. Η τεχνολογία βοηθάει πολύ ώστε τα συστήματα να δίνουν τις σωστές απαντήσεις» λέει ο κ. Παπαδόπουλος. Ο ίδιος, άλλωστε, μεταφέροντας την προσωπική του εμπειρία από τη χρήση ψηφιακών εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης, αναφέρει ότι με αυτά τα εργαλεία έλυσε ένα πρόβλημα αρχειοθέτησης ηλεκτρονικών τιμολογίων που αφορούσε πολύ χρονοβόρες διαδικασίες. «Έχανα έξι με επτά ώρες την εβδομάδα για να περνάω αυτά τα τιμολόγια. Εκπαιδεύσαμε το σύστημα και πλέον η διαδικασία γίνεται με αυτοματοποιημένο τρόπο. Όλος αυτός ο χρόνος είναι πια διαθέσιμος για μένα και την οικογένειά μου» προσθέτει.
Το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων, όπως λέει, με βάση τις σχετικές ενημερώσεις που έχουν γίνει σε αυτές, είναι μεγάλο καθώς διαπιστώνεται ότι οι απαντήσεις των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης είναι σωστές και εξειδικεύονται όσο οι ερωτήσεις γίνονται πιο συγκεκριμένες.
Ο CEO της Protogramma Informatics υπογραμμίζει την ανάγκη εκπαίδευσης των επαγγελματιών στις νέες τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι «τα επόμενα χρόνια, το 80% του προσωπικού θα εκπαιδευτεί σ’ αυτές, ενώ το 20% δεν θα αποδεχτεί αυτή την εκπαίδευση, με συνέπεια να απορριφθεί και να αντικατασταθεί από νέα παιδιά, περισσότερο εξοικειωμένα με τις νέες εξελίξεις». Ειδικά για τους προγραμματιστές διευκρινίζει πως ήδη το 42% του κώδικα που παράγεται, γράφεται από τεχνητή νοημοσύνη, ωστόσο η πρόκληση για τους ίδιους είναι να αξιοποιούν τέτοια εργαλεία για τη δουλειά τους, γεγονός που θα τους καθιστά πολύτιμους και δυσεύρετους. Σημείο – κλειδί και στην περίπτωση αυτή είναι η υποβολή των κατάλληλων ερωτήσεων στα συστήματα εκ μέρους των επαγγελματιών.
Στα πλεονεκτήματα της χρήσης τεχνητής νοημοσύνης από κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις -και όχι μόνο- περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η επιτάχυνση των αποφάσεων, η εξατομίκευση των υπηρεσιών, η υιοθέτηση καινοτομιών, η αύξηση της παραγωγικότητας, η μείωση κόστους και χρόνου για την εκτέλεση των απαραίτητων εργασιών, η αυτοματοποίησή τους και η μείωση των ανθρώπινων λαθών.
Σε ό,τι αφορά τον ανθρώπινο παράγοντα, ο κ. Παπαδόπουλος επισημαίνει ότι παρά την εμφάνιση της τηλεργασίας και την πραγματοποίηση συναντήσεων και συσκέψεων μέσω διαδικτύου, η ανθρώπινη επαφή και επικοινωνία είτε μεταξύ εργαζομένων είτε με τους πελάτες είναι απαραίτητη. «Όταν μιλάμε πρόσωπο με πρόσωπο είναι διαφορετικά και αυτό πρέπει να γίνεται» λέει. Όσο για τις εξελίξεις που έρχονται λόγω της τεχνολογίας, υπογραμμίζει την ανάγκη εξοικείωσης όλων με αυτές, ώστε η χρήση της, με τους απαραίτητους ελέγχους και περιορισμούς να μπορεί να αντιμετωπίσει την μη ελεγχόμενη χρήση της.