Χάλασε το deal ανάμεσα σε Nissan και Honda – Γιατί δεν τα βρήκαν οι δύο “κολοσσοί”

|
THESTIVAL TEAM

Μια ανάσα πριν από τις τελικές υπογραφές, η συμφωνία συγχώνευσης ανάμεσα στη Nissan και τη Honda, ύψους 60 δισ. ευρώ, δεν προχώρησε, καθώς οι δύο αυτοκινητοβιομηχανικοί κολοσσοί δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν σε όλα τα σημεία. Οι συζητήσεις για τη συγχώνευση των δύο εταιρειών, που θα προσέφεραν στη Nissan τη στήριξη της Honda σε μια δύσκολη περίοδο, κατέληξαν σε αδιέξοδο.

Πηγές αναφέρουν ότι το κύριο σημείο διαφωνίας ήταν η πρόταση της Honda να αποκτήσει την Nissan ως θυγατρική της, κάτι που η τελευταία δεν αποδέχτηκε. Η αναλύτρια της εταιρείας Pelham Smithers Associates, Julie Boote, δήλωσε στο Reuters ότι το πρόβλημα ήταν κυρίως διαχειριστικό, σημειώνοντας ότι η Nissan υπερεκτιμά τη θέση και την αξία της στην αγορά, καθώς και την ικανότητά της να επαναφέρει την επιχείρηση σε κερδοφορία.

Η Nissan αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και η Honda προσέφερε μια σανίδα σωτηρίας μέσω της συγχώνευσης. Ωστόσο, η διαφωνία στις διαπραγματεύσεις οδήγησε στο να τερματιστούν οι συζητήσεις. Ο CEO της Nissan, Makoto Uchida, επισκέφθηκε τον πρόεδρο της Honda, Toshihiro Mibe, την περασμένη εβδομάδα για να τον ενημερώσει για την απόφαση να σταματήσουν οι διαπραγματεύσεις.

Τα προβλήματα της Nissan και η επικοινωνία με τη Honda

Όλα ξεκίνησαν, επίσημα, τον περασμένο Νοέμβριο, όταν η Nissan μείωσε τις προβλέψεις της για τα κέρδη κατά 70%, λόγω της επιδείνωσης των πωλήσεων σε ΗΠΑ και Κίνα. Η εταιρεία μίλησε για σχέδιο ανάκαμψης, το οποίο περιλάμβανε την περικοπή 9.000 θέσεων εργασίας και του 20% της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας, με τους αναλυτές να αναφέρουν ότι αυτές οι κινήσεις έγιναν πολύ αργά και δεν ήταν αρκετές.

Μάλιστα, ο Uchida υποσχέθηκε να μειώσει κατά 50% και τον δικό του μισθό, θέλοντας να κάνει την εταιρεία πιο λιτή και ανθεκτική. Λίγες βδομάδες αργότερα οι δύο εταιρείες έκαναν γνωστό ότι σχεδιάζουν να συγχωνευτούν, με τις συνομιλίες να έχουν ξεκινήσει τον Μάρτιο του 2024, με στόχο να συνεργαστούν στον τομέα της τεχνολογίας.

Ο Uchida εξέφρασε τις αμφιβολίες τους σχετικά με τις προοπτικές που θα είχε ένα τέτοιο deal, με τη Honda να τονίζει ότι η Nissan καθυστερούσε πολύ τις αποφάσεις της, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι «υπάρχει απογοήτευση για την ανεπαρκή μείωση της εργοστασιακής δυναμικότητας».

Ακόμα δεν έχει γίνει γνωστό αν η Honda ζήτησε συγκεκριμένο αριθμό περικοπών θέσεων εργασίας ή αν μίλησε για συγκεκριμένα εργοστάσια, με τη Nissan να μην θέλει να κάνει τέτοια παρέμβαση. Σημειώνεται ότι αν η Nissan προχωρούσε σε περικοπή 9.000 θέσεων, αυτό θα ήταν το 7% του εργατικού δυναμικού της, όταν η Honda είχε μειώσει περισσότερο το προσωπικό της στην Κίνα την τελευταία διετία. Εξάλλου, από τη Honda δεν ήθελαν να κάνουν καμία υποχώρηση σε σχέση με τα δεδομένα που είχαν.

Η επίσκεψη που έφερε νέα δεδομένα

Πριν από μερικές εβδομάδες ο Hideyuki Sakamoto, στέλεχος της Nissan, επισκέφθηκε το νησί Kyushu, όπου ανακοίνωσε τα σχέδιά του για δημιουργία εργοστασίου που θα φτιάχνει μπαταρίες EV, προσφέροντας 500 θέσεις εργασίας. Την επόμενη μέρα, ο Mibe είπε στον Uchida ότι η Nissan θα πρέπει να γίνει θυγατρική της Honda, κάτι που δεν είχε συζητηθεί ξανά στο παρελθόν.

Η Nissan θεωρεί το Kyushu ως «ανέγγιχτο» εργοστάσιο, όπως και το Smyrna στο Τενεσί, το Aguascalientes στο Μεξικό και το βρετανικό Sunderland, καθώς κρίνονται ως πολύ κρίσιμα για τη στρατηγική της εταιρείας. Η αλλαγή στα σχέδια της Honda ουσιαστικά είχε ως βάση τη γρήγορη επίτευξη συμφωνίας, με την πρόταση εντός της Nissan να κρίνεται ως «εξωφρενική», με δεδομένο ότι είναι παλαιότερη αυτοκινητοβιομηχανία. Από τη μεριά της, η Renault δεν συμμετέχει στις συζητήσεις παρότι είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Nissan, τονίζοντας πως η εξαγορά της εταιρείας από τη Honda χωρίς την πριμοδότηση των μετόχων δεν θα γινόταν αποδεκτή.

Η αναζήτηση νέων συνεργατών

Είναι δεδομένο ότι οι δύο πλευρές δεν κατέληξαν σε συμφωνία, με τις συζητήσεις να οδηγούν σε ναυάγιο, χωρίς προς το παρόν να φαίνεται χαραμάδα ελπίδες για επανέναρξη των επαφών. Πλέον, η Nissan αναζητά νέους εταίρους, όπως η Foxconn που κατασκευάζει τα iPhones της Apple, όπως ανέφερε το Reuters.

Πάντως, ο πρόεδρος της ταϊβανέζικης εταιρείας ξεκαθάρισε ότι θέλει να συνεργαστεί με τη Nissan και όχι να την εξαγοράσει. Είναι σίγουρο ότι η Foxconn χρειάζεται ένα μεγάλο brand name στην αυτοκινητοβιομηχανία, με τον σύμβουλο στρατηγικής της ιαπωνικής εταιρείας μετοχών Asymmetric Advisors, Amir Anvarzadeh, να θεωρεί ότι η Nissan θα μπορούσε να είναι ένας ελκυστικός στόχος για τον Young Liu.

«Ανεξάρτητα από το τι σκέφτεστε για τα αυτοκίνητά τους και τον ισολογισμό τους, τουλάχιστον η μάρκα (της Nissan) εξακολουθεί να είναι αρκετά αναγνωρίσιμη», ανέφερε ο ίδιος για τη Nissan. Μέχρι στιγμής, η κυβέρνηση της Ιαπωνίας δεν έχει πάρει θέση για το πώς βλέπει την κατάρρευση των συνομιλιών μεταξύ της Honda και της Nissan, ούτε αν θα ήταν ανοιχτή σε μια εξαγορά της Nissan από τη Foxconn. Για τη Nissan, το ερώτημα τώρα είναι τι θα κάνει η διοίκηση, αναφέρει η Boote. «Δεν έχουν ρεαλιστική ματιά για το τι συμβαίνει στην αυτοκινητοβιομηχανία και τι πραγματικά πρέπει να συμβεί με τη Nissan», σημείωσε.

Ακολουθήστε το Thestival στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τη Θεσσαλονίκη, την Ελλάδα και τον κόσμο.